één gebouw, drie identiteiten

Concept

Verschijningsvorm

Het gebouw is achterop het terrein gepositioneerd, met aan straatzijde een mooi openbaar schoolplein, die ook buiten schooltijd gebruikt kan worden door de wijk. Fietsen zijn uit het straatbeeld gehouden doordat onder het gebouw een fietsenkelder is gemaakt die te bereiken is via een mooie luie brede trap.

De interne ruimtelijke samenhang ontstaat doordat aan weerszijde van het gezamenlijke speellokaal de aula’s gelegen zijn.  Beide aula’s bevinden zich onder het schuine dakvlak en wordt daar ook de ruimtelijke koppeling met de 1e verdieping gemaakt. Aan de vides zijn werkplekken gemaakt voor onderwijsactiviteiten buiten de klas. Op deze wijze wordt de ruimtelijkheid van het gebouw maximaal voelbaar gemaakt. Het interieur is zorgvuldig uitgewerkt, met aandacht voor duurzame materialen en afwerkingen. De facilitaire kernen zijn bekleedt met bamboe plaatmateriaal. Dit materiaal is doorgezet in de lambrisering van ‘alle’ lokalen. Ook de garderobes, kast en pantry elementen van de lokalen zijn gemaakt van hetzelfde bamboe in combinatie met kleuraccenten. Beide basisscholen hebben een geheel eigen kleurbeleving passend bij de school. 

Duurzaamheid

De verwarmingsinstallatie is ontworpen als een laagtemperatuurverwarmingssysteem. Dit houdt in dat het gebouw verwarmd  en gekoeld wordt door middel van vloerverwarming en vloerkoeling. De warmteopwekking vindt plaats doormiddel van een warmtepomp. De ventilatie van het gebouw is gemaakt op basis van individuele ventilatie-units. Ieder lokaal heeft zijn eigen unit (CO2 gestuurd) en is daarmee per lokaal regelbaar. 

Omdat hier het dak als vijfde gevel fungeert, is er gekozen om een vegetatiedak te maken, ook wel een groen dak genoemd. De keuze hiervoor was niet alleen een visuele overweging, maar leidt ook tot  extra zomerwarmte buffering. Al deze duurzaamheidsmaatregelen hebben geleidt tot een GPR-score met  een gemiddelde score van 8 (berekend in GRP 3.2). Het gebouw is een voorbeeldproject voor een duurzame, frisse school.

 

Resultaat

Gerelateerde projecten

Bekijk ook een van onze andere projecten van dezelfde aard.